Rabu, 12 Disember 2012

Kerajaan Harus Mengkaji Semula Sistem Persaraan 58 ke 60 @AliHamsa55 @NajibRazak


Menurut kajian Perdana Hitam tentang situasi dalaman kerajaan haruslah mengkaji semula tentang sistem persaraan yang telah melebihi umur 55 tahun. Kajian Perdana Hitam baru baru ini ternyata kerajaan tidak seharusnya menyambung sistem persaraan dari 58 ke 60 tahun kerana terdapat ramai dikalangan penjawat awam yang telah lebih dari 56 tahun keatas telah menjadi pelupa ataupun dikenali sebagai nyanyuk.

Sebagai contoh ramai di kalangan wanita yang telah berumur lebih dari 56 tahun keatas menjadi nyanyuk dan sering kali menjadi pelupa sebagai contoh seorang sahabat saya seorang pemandu telah dikenakan tindakan tatatertib disebabkan kesalahan kecil tidak menjawab telifon bimbit @handphon kerana telifon bimbit itu adalah hak peribadi kakitangan awam  tersebut dan bukannya telifon bimbit sebut hak milik kerajaan tetapi pihak atasan telah mengenakan tindakan tatatertib kepada pemandu tersebut, dan kesalahan ini hanyalah sekadar menimbulkan kemarahan pemandu tersebut kepada.


Dan kesalahan  tersebut hanyalah di beri kepada pemandu yang hanya sekadar tidak menjawab telifon bimbit sedangkan pegawai tersebut tersalah tekan no telifon pemandu tersebut dan pegawai telah mengadu kepada pegawai atasan supaya mengambil tindakan kepada pemandu tersebut dengan alasan pemandu tersebut tidak menjalankan tugas dengan sempurna, setelah membuat laporan kepada pegawai atasan tampa di soal siasat pemandu tersebut  telah dikena tindakan kepada pemandu tersebut.

Setelah Perdana Hitam membuat kajian tentang laporan tersebut ternyata kerajaan haruslah mengambil langkah langkah bijak supaya sistem persaraan haruslah di bawah umur 56 tahun untuk mengelakan ramai lagi kakitangan bawahan tidak menjadi sasaran kepada kakitangan bawahan. 

Pengambilan penjawat awam dijangka berkurangan pada tahun depan berikutan pelaksanaan opsyen pelanjutan umur persaraan daripada 58 tahun kepada 60 tahun, kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Tan Sri Mahmood Adam pada Sabtu. Secara purata, beliau berkata SPA menerima hampir 1.2 juta permohonan kerja setiap tahun dan kira-kira 40,000 calon diambil untuk berkhidmat dalam sektor awam. "Pada tahun ini dan tahun depan, ramai penjawat awam telah memilih opsyen untuk bersara pada umur 60 tahun, maka pengambilan sudah berkurang. 

"Namun, selepas tahun depan, apabila ramai yang bersara pada usia 60 tahun, jumlah pengambilan akan bertambah sekurang-kurangnya 10 peratus. Saya menjangkakan sekurang-kurangnya 50,000 penjawat awam akan diambil," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pengenalan Kepada Skil Pekerjaan Sektor Awam di Pejabat SPA di sini. Mahmood berkata seminar yang pertama kali diadakan ini bertujuan untuk membantu calon yang memohon pekerjaan dengan SPA agar melengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran skil pekerjaan sekali gus dapat meningkatkan peratusan keboleh dapatan pekerjaan di sektor awam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...