Ahad, 7 September 2014

1.5 Juta Kakitangan Penjawat Awam Bantah Penutupan Bahagian Pinjaman Perumahan @NajibRazak @Alihamsa55

1.5 Juta Kakitangan Kerajaan masih tidak mampu membeli rumah sendiri tampa membuat bantuan Bahagian Pinjaman Perumahan

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) membantah sekeras-kerasnya sebarang usaha memansuhkan Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia. Presidennya, Azih Muda berkata, sejak kebelakangan ini, terdapat ura-ura mengatakan Kementerian Kewangan sedang mempertimbangkan cadangan memansuhkan satu jabatan di bawahnya untuk digantikan dengan satu syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau institusi kewangan bagi menguruskan pinjaman perumahan melibatkan penjawat awam. 

Menurutnya, sekiranya cadangan itu diluluskan, Cuepacs berpandangan, ia satu malapetaka kepada 1.5 juta penjawat awam di seluruh negara memandangkan Bahagian Pinjaman Perumahan merupakan satu-satunya entiti menjaga kebajikan penjawat awam dalam soal pemerolehan pinjaman perumahan. “Sekiranya satu entiti lain ditubuhkan, penjawat awam tidak lagi mendapat pelbagai kemudahan khas untuk membeli rumah, sebaliknya fungsi entiti itu pastinya tidak ubah seperti institusi kewangan lain seperti bank.  

"Cuepacs turut bimbang penubuhan institusi baharu yang dijangka berfungsi seakan-akan bank ini akan meningkatkan kadar dasar semalaman (OPR) pembelian rumah mengikut keadaan ekonomi semasa dan akhirnya bebankan penjawat awam. “Sekiranya Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia hendak dimansuhkan sekalipun, entiti yang menggantikan fungsinya mestilah merupakan sebuah entiti kerajaan yang tidak berasaskan keuntungan," katanya ketika sidang media Majlis Sepetang Bersama Presiden Cuepacs anjuran Majlis Daerah Kerian (MDK) di Dewan Merdeka, di sini kelmarin. 


Azih berkata, Cuepacs turut berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil perhatian serius terhadap perkara ini, lebih-lebih lagi di saat negara dilanda kemelut peningkatan mendadak harga hartanah yang terlalu mahal dan di luar kemampuan majoriti penjawat awam. 

Selain itu, Azih turut kesal kerana Cuepacs tidak pernah dipanggil dalam membincangkan soal penutupan Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia yang semakin kuat diperkatakan sejak kebelakangan ini. “Saya turut difahamkan pengumuman mengenai cadangan penutupan jabatan itu akan dibuat Perdana Menteri pada bila-bila masa dan perkara ini amat menggusarkan Cuepacs.

“Sekiranya ura-ura itu benar, kami tidak akan teragak-agak mengajak semua ahli mengadakan perhimpunan besar-besaran bantah pemansuhan Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia,” katanya. Azih berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan motif sebenar pemansuhan jabatan itu adalah semata-mata untuk membolehkan sebuah GLC ditubuhkan dan pemimpin tertentu dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan menerima gaji ratusan ribu sebulan. 

Menurutnya, sepanjang Bahagian Pinjaman Perumahan ditubuhkan sejak 50 tahun lalu, ramai penjawat awam menerima manfaat dan mampu memiliki rumah sendiri. “Jangan hanya hendak penuhi kepentingan peribadi, kepentingan 1.5 juta penjawat awam yang menjadi tulang belakang kerajaan selama ini diabaikan begitu sahaja. Alasan jabatan itu ada terlalu ramai kakitangan untuk dijadikan modal pemansuhan tidak masuk akal dan Cuepacs akan tentang cadangan itu habis-habisan,” katanya.

1 ulasan:

  1. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
    Nama Saya: MURNI SANTI
    Email Saya: murnisanti55@gmail.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...