Selasa, 14 Oktober 2014

1.42 Juta Penjawat Awam Memohon @NajibRazak Mengkaji Elaun Kakitangan Awam @Alihamsa55


Kakitangan Penjawat Awam merasa kecewa apabila semakan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2015 & Elaun Naik Termasuk Elaun Perumahan tidak diumumkan dalam bajet 2015. Penjawat Awam berharap segala tuntutan Cuepacs bakal dituruti malangnya Cuepacs hanya sekadar menyuarakan tetapi hasil tetap tidak berhasil. Ramai kakitangan awam yang kecewa selepas pengumuman Bajet 2015 dibuat Perdana Menteri tidak mengumumkan kenaikan elaun sara hidup serta elaun perumahan untuk kakitangan penjawat awam. 

Kakitangan penjawat awam adalah sebuah keluarga yang besar mempunyai 1.52 juta pekerja dan termasuklah dengan pihak Cuepacs itu sendiri, tetapi malangnya apa yang disuarakan oleh pihak Cuepacs Malaysia sebagai mewakili keluarga besar kakitangan awam di Malaysia dalam pengumuman pada Bajet 2015 baru baru ini hanyalah sia sia. Dalam pandangan Presiden Cuepacs berharap kakitangan penjawat awam mereka mengharapkan kerajaan membuat semakan diatas kenaikan gaji kakitangan awam pada tahun 2015 dan serta elaun perumahan yang perlu diberi keutamaan untuk dinaikkan pada pada masa kini. 




Ini kerana disebabkan kenaikan harga minyak petrol yang membuatkan penjawat awam terpaksa mengeluarkan belanja yang lebih untuk berulang alik dari rumah ke tempat kerja dengan mengunakan kenderaan sendiri. Tetapi dengan ada nya pemberian bonus setengah bulan gaji minimum RM500 secara "ONE OFF" tidak memadai kerana pemberian bonus ini merupakan pembayaran hanya sekali dibuat dalam bulan Januari 2015. 

Kakitangan penjawat awam bersyukur dengan pemberian bonus untuk kakitangan penjawat awam yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri dalam pembentangan baget baru baru ini tetapi kerajaan haruslah menimbangkan serta mengambil kira semakan kenaikan gaji kakitangan awam dan elaun naikkan pada tahun hadapan di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak setelah sekian lamanya kakitangan penjawat awam mengharapkan segala elaun elaun perlu disemak semula.

Disini Respon Cuepacs baget 2015: 
Cuepacs tidak berpuas hati apa yang Perdana Menteri umumkan dalam baget baru baru ini dan sebelum ini, Datuk Seri Najib pernah berjanji kepada kakitangan awam untuk melakukan semakan semua elaun kakitangan penjawat awam dalam sektor kerajaan pada tahun 2015 seperti di bawah ini :


  1. Kerajaan akan mempertimbangkan kenaikan elaun naik 2015 bagi 1.4 juta kakitangan awam syaratnya, 9 juta rakyat Malaysia perlu berikan duit kepada kerajaan Malaysia melalui kutipan cukai GST.
  2. Malaysia yang bakal dilaksanakan Kerajaan Malaysia memerlukan bajet, hasil dan dana tambahan bagi membolehkan hasrat 1.4 juta kakitangan awam bagi menikmati kenaikan elaun pada 2015.
  3. Penjawat awam bakal menjadi realiti tidak lama sahaja lagi selepas “tergantung” sekian lamanya 
  4. Dengan menggunakan sebahagian kutipan dana GST yang bernilai RM27 bilion setahun membolehkan kerajaan Malaysia mengumumkan kenaikan elaun naik 2015 kakitangan kerajaan tanpa meminjam daripada mana-mana institusi kewangan termasuklah Bank Dunia yang bakal membawa negara ke arah bencana ekonomi. 


Dalam satu kenyataan KSN iaitu Tan Sri Ali Hamsa berpendapat bahawa penjawat awam harus berani tampil ke hadapan mengatakan kerajaan Malaysia sedang melaksanakan GST dan dalam usaha  sama kerajaan sedang melakukan semakan kenaikan gaji kakitangan awam pada tahun 2015 serta semua elaun akan dinaikkan selepas April 2015 kerana penjawat awam akan berbelanja dengan berskala besar selepas pelaksanaan GST ini dilaksanakan.

Dan yang menariknya lagi apabila Tan Sri Ali Hamsa buat pertama kalinya setelah sekian lama sudah mula berjanji akan melakukan semakan terhadap tuntutan yang paling ditunggu-tunggu dan diharapkan oleh sejumlah besar kakitangan awam di Malaysia apabila semakan kenaikan elaun perumahan naik 2015 dilakukan supaya kadar yang bakal ditetapkan kelak pasa masab sesuai dan sedikit sebanyak dapat menampung beban dan tanggungan yang selari dengan kos semasa hari ini.

Tan Sri Ali Hamsa turut mengatakan yang mana ada beberapa siri kenaikan elaun naik 2015 penjawat awam tidak boleh dielakkan lagi dan juga akan ada juga elaun yang akan dimansuhkan supaya munasabah dengan realiti hidup majoriti penjawat awam di Malaysia hari ini. Apa respon balas dan harapan mahupun cadangan 1.52 juta kakitangan awam terhadap usaha Semakan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2015 & Elaun Naik berskala besar kali ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...