Jumaat, 9 Disember 2011

Air Kelantan VS Air Selangor Siapa Yang Kalah Dulu

Akhir akhir ini rakyat Kelantan telah menerima air bersih kurang daripada 57% kepada rakyat Kelantan yang penduduknya 1.54 juta orang.

Air loji di Kelantan dikhuatiri mengandungi bakteria E.Coli ini di perolehi dari Data Panduan Air Malaysia.

Separuh daripada rakyat Kelantan bergantung kepada air perigi, telaga tiub dan sungai. Tetapi malangnya sumber sumber itu semakin surut dan tercemar akibat pencerobohan dan pembuangan sisa industri.

Rakyat Kelantan juga merasa kebimbangan keatas air yang berisiko tinggi dan ia boleh mendatangkan kemudaratan seperti cirit birit , muntah muntah , deman dan najis berdarah.



Kelantan juga terpaksa menanggung kos yang amat tinggi untuk memperolehi air bersih untuk rakyat Kelantan dan dengan ini Menteri Besar Kelantan.

Begitu juga di Negeri Selangor semua pihak termasuk juga Suruhanjaya Perkhidmatan Air Selangor (SPAN) sebuah badan yang bertanggungjawab meningkatkan kapasiti dan membaiki sistem bekalan air di negeri Selangor.

Kerajaan Negeri Selangor juga terpaksa membawa air dari negeri lain untuk menampung air bersih dan di salurkan kepada rakyat. Kerajaan telah menghabiskan RM500 juta untuk menaikan taraf loji air.

Berdasarkan laporan dari Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) hampir RM2 bilion akan dikeluarkan untuk membaik pulih sistem saluran air.

Ini bermakna kerajaan negeri Selangor telah berbelanja jutaan RM wang rakyat Selangor untuk kepentingan parti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...